El Teide

Posted on Feb 11, 2014

_DSC8894

El Teide eller Pico del Teide er en 3.718 meter høj vulkan beliggende på Tenerife på de Kanariske Øer. Det sidste udbrud skete i 1909. Vulkanen udgør sammen med omegnen Teide Nationalpark med et samlet areal på 18.900 ha. Siden 29. juni 2007 har parken været på UNESCOs Verdensarvsliste, og siden slutningen af samme år har den været en af Spaniens Tolv Skatte.
Teide er Spaniens højeste punkt. Mit foto er taget i 2000 meters højde i 22 graders varme, – ofte er her tåge og kulde. Vulkanen og dens omgivelser, herunder hele Las Cañadas-calderaen, er beskyttet som nationalpark under det lokale navn Parque Nacional del Teide.  På grund af højden er luftens iltindhold lavere end ved havoverfladen, dette kan give personer med hjerte- eller lungeproblemer svimmelhed og højdesyge eller i specielle tilfælde bevidstløshed. Eneste behandling herfor er at vende tilbage til lavere højde og afvente akklimatisering. National Parken er et besøg værd når man er på Tenerife – her er du virkelig på vulkaner. På turen til El Teide kørte vi i et vulkan krater på næsten 50 kilometer i diameter, og det var den vulkan der skabte Tenerife – hvilket må siges at være fantastisk.

La Masca

Posted on Feb 10, 2014

Masca er en af de mest malerisk dele af Tenrife, beliggende i nordvest ved foden af Teno-bjergene. Sceneriet på vejen er betagende, og når man ankommer til Masca, overvældes man af stedets naturlige skønhed.
Indtil for nylig var Masca praktisk talt ukendt, men er nu blevet et tiltrækningspunkt for turister. I baggrunden ses øen La Gomera, som også er en del af de Caneriske øer.

masca

 

Træ ved golfbanen

Posted on Jan 31, 2014

At opleve det smukke bløde vinter modlys ved Maribo Søerne er en gave til øjet og sindet. Det krogede egetræ knejser i en fin kontrast.

Vintertræ

Metro tunnel Nørrebro Park 2014

Posted on Jan 29, 2014

Tunnelboremaskinemetoden er den metode, som er ansvarlig for hovedparten af tunnelerne i metroen. En tunnelboremaskine, eller TBM, er en earth pressure balance-maskine. Borehovedet består af en stor roterende skive med en række skæreskiver og skrabere monteret. Borehovedet virker inde i et kammer, som kan tætnes af, således at det er helt vandtæt. Det drives af en kombination af elektriske motorer og hydraulik. Først knuses materialet i udgravningskammeret ved brug af enten skrabere eller skærerskiver, afhængigt af materialet. Herefter fjernes det knuste materiale til små arbejdskøretøjer, som herefter kører det ud af tunnelen. Når der ikke er mere materiale i udgravningskammeret, kører TBM’en fremad, og betonpanelerne i tunnelvæggen monteres. Når der arbejdes i områder med megen vandindstrømning, forsegles udgravningskammeret først fra resten af TBM’en, hvilket forhindrer vand i at oversvømme tunnelen. Det meste af tunnelen er boret gennem kalksten fra Danien tids alderen som sluttede for ca. 61,7 millioner år siden. Mit foto viser den rå tunnel i Nørrebro Parken.

Metro2

Metro Copenhagen

Posted on Jan 29, 2014

Der er 21 byggepladser i hovedstaden i forbindelse med byggeriet af Cityringen. Dertil kommer 3 byggepladser på Nordhavnslinjen. Det betyder, at hovedstadens beboere i perioder skal leve med støj, øget trafik og en ændret udsigt i forbindelse med, at København får den nye metrolinje. Der er tre typer byggepladser: stationsbyggepladser, tunnelbyggepladser og en skaktbyggeplads.Metroselskabet har fået lov til at udvide arbejdstiden på en række byggepladser i en begrænset periode. Arbejdet med at bygge væggene til stationsrummene er det arbejde, som giver mest støj og flest vibrationer. Det arbejde foregår primært i 2012 og 2013. Der skal flyttes ca. 3 millioner tons jord væk fra udgravningen af metrostationerne og de 15 km lange tunneler. I 2013 og 2014 vil der være flest lastbiler på vejene.

I dag var jeg 40 meter under jordoverfladen i Nørrebro Parken, og så byggearbejdet. Det var godt nok en på opleveren. Imponerende byggeri, men også et fantastisk roderi. Et kæmpemæssigt byggeri der virker dårligt styret, og hvor kvaliteten er i bund. Ærgerligt, at der ikke satses mere på kvalitet fremfor discount på alle niveauer. På fotoet er taget på det sted hvor elementerne sænkes ned fra jordoverfladen, og hvor toget senere kører fra ind til den store boremaskine i tunnellen. Der laves ca. 25 meter ny tunnel dagligt.

Der er 21 byggepladser i hovedstaden i forbindelse med byggeriet af Cityringen. Dertil kommer 3 byggepladser på Nordhavnslinjen.  Det betyder, at hovedstadens beboere i perioder skal leve med støj, øget trafik og en ændret udsigt i forbindelse med, at København får den nye metrolinje.  Oversigt over byggepladser Der er tre typer byggepladser: stationsbyggepladser, tunnelbyggepladser og en skaktbyggeplads.  Udvidet arbejdstid  Metroselskabet har fået lov til at udvide arbejdstiden på en række byggepladser i en begrænset periode.  Støj fra byggepladserne  Arbejdet med at bygge væggene til stationsrummene er det arbejde, som giver mest støj og flest vibrationer. Det arbejde foregår primært i 2012 og 2013.  Flest lastbiler i 2013 og 2014 Der skal flyttes ca. 3 millioner tons jord væk fra udgravningen af metrostationerne og de 15 km lange tunneler. I 2013 og 2014 vil der være flest lastbiler på vejene.

 

Kunst i naturen

Posted on Jan 28, 2014

Koblingen mellem kunst og natur er god, og det skaber nogle gode synergier, at man foretager sig noget aktivt. Det er ikke en stille, indadvendt beskæftigelse, som når man sidder ved bordet og tegner, læser eller skriver. Man må ud i verden for at kunne gengive den – ligesom maleren Johannes Larsen gjorde.
Jeg håber, at jeg kan medvirke med mine fotos til at åbne øjnene for det æstetiske og for naturen. Meget smuk kunst findes i naturen, og mange kunstnere er blevet inspireret til fantastiske værker.
Mit foto er fra Trekanten ved Maribo Søndersø en vinterdag i januar.

 

Kunst i naturen

Kramnitze

Posted on Jan 26, 2014

 

På Østersøen optræder overisning ret ofte, og det er når bølgesprøjt og bovvand fryser til is på skibets rigning og overbygning. Overisning kan øge skibets vægt med mange ton og hæve dets tyngdepunkt. For mindre skibe kan det føre til ustabilitet og forlis. Overisningsvarsler, som beregnes ud fra en kombination af vindstyrke, vandtemperatur og lufttemperatur, udsendes i radioen. Overisning kan også være smukt og dekorativt, som her ved Kramnize hvor bundgarns plæle pludselig blive til surrealistiske svane skulpturer.

Naturskolen

Posted on Jan 19, 2014

1606492_3745057482486_1853136903_o

Naturskolen ved Maribo Søndersø har skoler og uddannelsesinstitutioner samt private mulighed for at benytte hele året rundt. Naturskolen er etableret med det formål at forbedre mulighederne for undervisning i biologi, natur- og miljøforhold, at formidle de natur- og kulturhistoriske værdier i Naturpark Maribosøerne og at skaffe offentligheden adgang til sydsiden af Søndersø.
Naturskolen har sin egen naturvejleder der kan bokkes for en dag eller længere. Der kan også overnattes på Naturskolen og mange klasser har haft glæde af lejrskoleophold på 3 dage med to overnatninger. Naturskolen ejes af Lolland Kommune, som står for driften af bygninger og arealer samt varetager ophold og undervisning og for udlejning.
Maribo Fotoklub havde inviteret til fotoweekend, og den smukke natur og omgivelser blev skildret trods tåge og gråvejr. Dejligt, at vi er beriget med et så lækkert sted.

1491521_3745050922322_1256160717_o

Morgen i Kramnitze

Posted on Jul 25, 2013

1085193_3203218536851_1029751292_o

Rødby Fjord, inddæmmet og tørlagt fjord langs Lollands sydkyst med 33 km2 under havets niveau. De centrale dele ligger ca. 2 m under havniveau. I fjorden var tidligere en meget fliget lagune, der var afsnøret af barrierekystens strandvolde.
P.g.a. stormfloden 13.11.1872 byggedes i 1873 et 2,8-4,8 m højt dige langs hele Lollands udsatte sydkyst. Samtidig blev afvandingskanaler og pumpestationer anlagt, og i 1875 blev Kramnitze Sluse bygget. Først i 1930 var inddæmningen fuldført, og jordbunden inddraget i det lollandske landbrug. En del af denne jord er dog henlagt til natur. Mit morgenfoto er et motiv bag diget i Kramnitze.